*

Neiti Kevät Paikalla kaikkina vuodenaikoina

Kaikki blogit puheenaiheesta Kasvatus

Teknologiavapaa oppiminen

Ns. kasvatustieteillä on ollut jo 35 vuotta mahdollisuus osoittaa, että digiteknologia yleisesti ottaen edistää oppimista ja että hyöty/panos on hyvä. Sellaista ei ole nähty ja kaikki merkit viittaavat siihen, että koulujen digiteknoistamisesta tulee kallis katastrofi.

Onko kasvatustiede tiede? 7

Enpä olisi uskonut törmääväni tällaiseen, kuva. 

Kasvatustiedettä rinnastetaan fysiikkaan, koska tietyt fysiikan teoriat eivät perustu suoraan havainnointiin. Fysiikan konstruktioilla ja kasvatustieteen konstruktionismilla ei todellakaan ole minkäänlaista  käsitteellistä yhteyttä.

Onko kasvatustiede tiede? 6

Kasvatustiede ei täytä tieteen tunnusmerkkejä. Taustalla on erilaisia kasvatusfilosofioita, joista Rousseau tuntuu taas olevan vahvoilla tietotekniikan lisäksi. Kuva kuin kopio syksyllä 2016 käynnistyvässä opetussuunnitelmassa.  

 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/187303-onko-kasvatustiede...

Yleistämisen harha kasvatustieteessä 1

Ns. kasvatustiede on suuri höpötiedon tuottaja, vastuu kuulijoilla. Onko tämäkään uskottava esimerkki oppimiskokemuksista

Lapsiparat!

Tuollaiset lapset pitäisi ottaa huostaan vanhemmiltaan: 

Some two years ago, Juha – developer and father of Code School – started teaching his four-year-old daughter to code. 

Valtakunnan tason hyvää tarkoittava hölmö: 

http://reaktor.com/blog/code-school-for-children-and-heads-of-state/

 

Ohjelmoinnin tunkeminen lasten maailmaan: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/209111-ohjelmoinnin-tunke...

Media nostaa ns. asiantuntijoita

Lapsetko isojen ongelmien pariin mahdollisimman varhain?

Linda Liukas on nostanut itsensä myös varhaiskasvatuksen asiantuntijaksi, kuva. Hän on kirjoittanut kirjan koodaamisesta lapsille ja oli toinen kirjoittaja kirjasessa, jossa ajetaan  ohjelmointia peruskouluun.  

Oikeiden asiantuntijoiden mielestä on hyvä, että Suomessa koulumaisuutta ei tuoda liian aikaisin lasten elämän, kuten joissakin maissa.

Ohjelmointia peruskouluun: 

Kasvatus

Opettajana näkee päivittäin koulussa kädenjälkiä. Joskus ne ovat pieniä käsiä, likatahroja piirrustuspaperilla, mutta paljon enemmän ne ovat aikuisten, lasten vanhempien kädenjälkiä.

Kiroileva vaaleahiuksinen pellavapääpoika. Juoksee yksin koulun pihalla, hakee huomiotakin. Tönäisee muita ja varastaa tavaroita. Huutaa, eikä näytä piittaavan edes aikuisten käskyistä. Valehtelee tekonsa. Rimpuilee välituntivalvojan käsistä ja lyö. Kaikki yhden päivän aikana.

Kesä, lapset ja jäätelö

 

Olin muutama viikko takaperin parin tytöntylleröisen kera leikkipuistossa.


Ilma oli tavanomaisesta kesäsäästä poikkeava; Aurinko paistoi ja pikkuhiljaa alkoi hikeä pukkaamaan pintaan. Ajattelin juhlistaa tilannetta tarjoamalle tylleröisille vapaavalintaiset jäätelöt lähimarketista. Tytöt luonnollisesti oikopäätä innostuivat ajatuksesta. Siispä läksimme koko joukkueella markettiin.

Koulu ja tietokoneet 2

Tietokoneet eivät korvaa opettajaa (kuva). USA:n vuosikymmenien kokemukset osoittavat, että digitekniikka on ennemminkin kallis haitake. Mutta Suomessa KOKEILLAAN. Kokeillaan ilman kontrolliryhmiä ja unohtaen uutuusefektin harhauttavat vaikutukset. Asialla ovat ns. kasvatustieteilijät, vaikka kasvatustiede eli ole oikea tiede. 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/175502-karkkia-koululaisille

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä